Menu overslaan
Ik ga OOK weer naar school

Na de zomervakantie starten wij weer met onze campagne #ikgaookweernaarschool. Want rond die tijd zien we veel ‘back to school’ reclame, vooral om kleding, schriften, pennen en andere schoolproducten te verkopen. Maar… in deze commercials zijn zelden scholieren met een handicap te zien. Terwijl zij toch ook met honderdduizenden weer naar school gaan. Omdat zij zich niet herkennen in de beelden krijgen zij het gevoel 'anders' en minderwaardig te zijn. Dat moet anders vindt NSGK.

Daarom hebben wij in augustus en september de online campagne #ikgaookweernaarschool. Met de campagne hopen we bedrijven bewust te maken van hun maatschappelijke verantwoordelijkheid en ze te bewegen in hun campagnes meer oog te hebben voor kinderen met een handicap. 

Back to School

Maakt uw bedrijf een 'back to school' campagne? Als u daar ook een kind met een handicap in opneemt, wordt iedereen daar beter van. 

Twee voordelen

Als u een model met een handicap gebruikt in uw reclame-uitingen, heeft dat twee voordelen. In de eerste plaats voor u. Naar schatting heeft 10% van de Nederlanders een handicap. Als zij zich aangesproken voelen door uw reclame, helpt u dat om het hart te winnen van een omvangrijke groep potentiële klanten. En het is een voordeel voor kinderen met een handicap. Zij herkennen zich nu nauwelijks in de modellen die ze zien in de media, en krijgen daardoor steeds bevestigd dat ze anders zijn. Door een model met een handicap op te nemen in uw uitingen, draagt u bij aan hun gevoel erbij te horen.

We are connected

Internationale trend

Internationaal bevindt u zich in goed gezelschap. Bekende modemerken als Diesel en Tommy Hilfiger haalden veel publiciteit met een gehandicapt model. Meer dan honderd bedrijven in Amerika, Groot-Brittannië en Australië laten zich voorstaan op het feit dat ze afwijkende modellen opnemen in hun advertenties, onder de noemer Changing the Face of Beauty. En steeds meer jongeren met een handicap krijgen internationaal bekendheid als model.

Kinderen bij boekenkast

Maatschappelijke ontwikkeling

Maar ook in Nederland sluit u aan bij een trend. Met de Wet Passend Onderwijs zullen steeds meer kinderen met een handicap naar reguliere scholen gaan. Het VN-Verdrag voor mensen met een handicap, dat Nederland in april 2016 ratificeerde, zal die ontwikkeling versnellen. Kinderen met en zonder handicap zullen steeds vaker samen naar school gaan. Als we dat ook in de reclames kunnen laten zien, wordt iedereen daar beter van.

Bram met masker

Kunnen wij helpen?

Wij starten in augustus de online campagne #ikgaookweernaarschool om de aandacht te vestigen op de honderdduizenden kinderen met een handicap die ook weer naar school gaan. Als u kinderen met een handicap opneemt in uw uitingen, nemen we u daar graag in mee. (Ouders van kinderen met een handicap zijn goed vertegenwoordigd onder onze 43.000 Facebook-volgers.) Ook als we verder iets voor u kunnen betekenen, bijvoorbeeld om modellen te vinden, kunt u altijd contact met ons opnemen.

Kortom

Door ook kinderen met een handicap te casten, wint u het hart van een omvangrijke doelgroep, bent u voorloper in een belangrijke maatschappelijke ontwikkeling, draagt u bij aan een betere wereld én genereert u positieve publiciteit voor uw merk. Wij zien uw ‘Back to school’ campagne met belangstelling tegemoet!

CBF Centraal Bureau Fondsenwerving ANBI Algemeen Nut Beogende Instelling VriendenLoterij

Deze website maakt gebruik van cookies. Wilt u meer informatie over cookies en welke worden opgeslagen? Lees de cookieverklaring. Niet meer tonen.