Menu overslaan

Deze maand in Karins column een inkijkje in een van haar grootste frustraties: instanties

18 juni 2012 - Karin Zegwaard (30) werkt als projectadviseur bij NSGK. Karin is sinds haar geboorte zwaar slechthorend. In Karin's column vertelt ze iedere maand over ludieke en soms confronterende situaties waar zij vanwege haar beperking in terecht komt.
 

Instanties

“Nee, dat kan gewoon niet”, zegt de assistente van mijn huisarts vanachter de balie. “Dat snap ik, maar waarom kan het niet”, probeer ik nog één keer. De assistente trekt het gezicht dat ze gewoonlijk bewaard voor drammerige patiënten die hun gelijk willen halen. Zo onredelijk vind ik mijn vraag echter niet. Na jaren wachten is gezondheidscentrum De Haak eindelijk bereikbaar via internet, maar mijn keurige e-mailverzoek om een afspraak te maken is toch botweg afgewezen.

Het is een probleem waar ik al jaren mee worstel. De een of twee keer per jaar dat ik een bezoek aan de huisarts nodig acht, gaat altijd gepaard met een hoop gedoe. Aangezien ik doordeweeks werk en een druk sociaal leven heb, is een lijfelijk bezoek aan de huisartsenpost niet bepaald ideaal. Bellen is voor mij volstrekt onmogelijk, dus moet ik iemand anders inschakelen. Vriendlief is uiteraard de eerste kandidaat, maar voordat die er met zijn veertigurige werkweek aan toe komt is weer behoorlijk wat tijd verstreken. Niet handig wanneer je snel bij de dokter terecht wilt. Mijn gepensioneerde ouders zijn weliswaar makkelijker beschikbaar, maar die willen (logischerwijs) direct weten wat me dan mankeert. En tja, soms heb je daar gewoon geen zin in...

Het gesprek tussen mij en de assistente heeft ondertussen de aandacht getrokken van een andere medewerker met meer verstand van zaken. Zij weet te vertellen dat het teveel moeite is om met patiënten heen en weer te mailen over een geschikte datum. Met de lijvige e-mailwisseling ten behoeve van een afspraak met twee werkende vriendinnen nog vers in mijn achterhoofd kan ik daar wel enig begrip voor opbrengen. Maar kunnen ze nou echt geen uitzondering maken voor degenen die het nodig hebben?

Eenmaal thuis gekomen besluit ik, nu ik toch bezig ben, meteen een afspraak over mijn Wajong-status te regelen bij het plaatselijke UWV-kantoor. Zoekend naar de contactgegevens, stuit ik op de volgende tekst: “U kunt ons bellen op werkdagen tussen 8.00 en 17.00 uur. Langskomen op ons kantoor kan alleen nadat u een telefonische afspraak heeft gemaakt”. Vanuit mijn tenen voel ik een wanhoopskreet opkomen…
 

CBF Centraal Bureau Fondsenwerving ANBI Algemeen Nut Beogende Instelling VriendenLoterij

Deze website maakt gebruik van cookies. Wilt u meer informatie over cookies en welke worden opgeslagen? Lees de cookieverklaring. Niet meer tonen.