Menu overslaan

'Iedereen hoort erbij!'

Bij NSGK zien we het liefst dat kinderen met en zonder handicap samen naar school gaan, met onderwijs, zorg en ondersteuning op maat voor iedereen. Veel scholen, onderwijzers en ouders zien dat als een onhaalbaar ideaal, maar sommige scholen in Nederland bewijzen dat het kan. De Kroevendonk in Roosendaal is een van die scholen. De Junior Reporters maakten er een reportage over in groep 5/6b van juf Joyce. Wij spraken nog even met juf Joyce: 

‘Ze leren dat iedereen erbij hoort, ongeacht hoe je eruit ziet’

“Op onze school is iedereen welkom, ongeacht intelligentie, achtergrond of kleur. Iedereen moet onderwijs kunnen volgen, met elkaar in de klas, want iedereen kan van elkaar leren. Dat geldt ook voor kinderen met een handicap. 

Ik weet dat het vaak niet gebeurt, en dat kinderen naar speciaal onderwijs gaan; ver van huis zodat ze niet met buurtgenootjes naar school kunnen gaan. Dat vind ik jammer. Net als in het gewone leven zouden kinderen op school met elkaar moeten kunnen optrekken.

Als leerkracht moet je daarvoor open staan en elk kind omarmen. Durf te kijken naar het kind zelf, voordat je gaat kijken naar handicaps of andere bijzonderheden. Bij ons draaien kinderen met handicap het grootste deel van de dag mee in de groep. Daarnaast krijgen ze apart begeleiding, individueel of in een groepje. Even uit de klas om op een rustig plekje te werken aan de eigen doelen. 
 
Ik heb bijvoorbeeld een meisje met Downsyndroom in de klas, Meike. Zij krijgt een paar keer per dag individuele begeleiding maar verder doet ze gewoon mee. Ze heeft haar eigen werkboeken, met dezelfde naam als de ‘gewone’ werkboeken. Daar staan opdrachten in die zij zelfstandig kan doen. Dus als wij rekenen, rekent zij ook. Ze is deel van het geheel, geen buitenstaander. Ze voelt dat ze erbij hoort. En in de klas zitten een aantal kinderen die haar graag helpen, of die een spelletje met haar willen doen als ze klaar zijn. Pesten is nog nooit gebeurd. Je merkt wel eens dat andere kinderen haar ontgroeien op sommige gebieden, maar ze wordt nooit buitengesloten. En natuurlijk, er kan wel eens iets fout gaan. Het is niet altijd makkelijk, maar dat geldt ook voor het echte leven.

Meike trekt zich op aan de andere kinderen in de klas, ze neemt een voorbeeld aan hen. Als zij ziet dat andere leerlingen zelf de rits van hun jas dicht doen als ze naar buiten gaan, wil zij dat ook leren. Als iedereen een boekbespreking houdt, wil zij dat ook, en dóet ze het ook. Ze neemt steeds meer initiatief, voelt zich verantwoordelijk voor haar werk. Andersom kunnen de andere kinderen ook van haar leren. Meike komt bijvoorbeeld altijd vrolijk naar school, en ze kan heel goed sorry zeggen en accepteren. En met creatieve vakken zoals drama is ze de beste van de klas. 

De kinderen op onze school kijken niet meer raar op van leerlingen met een handicap. Als je vraagt of ze het bijzonder vinden, weten ze niet waar je het over hebt. Ze leren dat iedereen erbij hoort, ongeacht wat je kunt of hoe je eruit ziet. En ze leren verantwoordelijk te zijn voor elkaar. Als ik even niet in de buurt ben of even vooruit loop met de gymrij, zijn er altijd kinderen uit de klas die haar meenemen en naar haar omkijken. Daar hoef ik me geen zorgen over te maken. Zo geven we kinderen een mooie voorbereiding op hun latere deelname in de maatschappij.“

CBF Centraal Bureau Fondsenwerving ANBI Algemeen Nut Beogende Instelling VriendenLoterij

Deze website maakt gebruik van cookies. Wilt u meer informatie over cookies en welke worden opgeslagen? Lees de cookieverklaring. Niet meer tonen.