Menu overslaan
Twee kinderen op driewielers op eeen renbaan

We zijn erg verheugd dat we dit jaar maar liefst 2.398 nieuwe donateurs mochten verwelkomen. Vooraf hadden we ingeschat dat we via reguliere werving 2.327 donateurs zouden binnenhalen. We hebben onze doelstelling dus behaald en iets overtroffen. De donateurs kwamen grotendeels binnen via deur-tot-deurwerving door twee zogenoemde direct dialogue-bureaus. Ook zijn er nieuwe donateurs via de NCRV-gids en online kanalen geworven. In totaal had NSGK eind 2016 37.229 donateurs.

Activiteiten

Het jaar 2016 stond in het teken van retentie, dat wil zeggen het behouden van bestaande donateurs. Het werven van nieuwe donateurs is namelijk moeilijker en vraagt om een hogere investering. We zijn onder andere erg afhankelijk van een (duur) wervingskanaal: de persoonlijke werving. Televisie is het tweede kanaal dat de afgelopen jaren succesvol werd ingezet maar dat kan niet structureel worden gedaan. Werving is duur ten opzichte van behoudsactiviteiten. Maar belangrijker nog is dat trouwe donateurs gemiddeld meer doneren dan nieuwe donateurs.

De afgelopen 10 jaar is het een trend geworden dat donateurs na een korte periode alweer weggaan. Ook wij zien jaarlijks ongeveer net zoveel donateurs komen als gaan. Alles wijst erop dat we onze fondsenwerving anders moeten gaan aanpakken, zodat we ook in de toekomst zeker zijn van inkomsten. Het korte termijn denken met een sterke focus op jaartargets en directe inkomsten moeten we loslaten en al onze beslissingen nemen gericht op het effect op de lange termijn. We moeten onze donateurs dus niet overvragen waardoor we het risico lopen dat zij hun donateurschap opzeggen. Als we rekening houden met hun wensen en behoeften zal de uitstroom afnemen en zullen de inkomsten vanzelf volgen. We zullen deze strategie de komende jaren voortzetten in ons fondsenwervingsprogramma.

Inkomsten

De inkomsten uit donaties waren in 2016 €1.513.890. Daarmee bleven we ruim boven de doelstelling van €1,3 miljoen. Dit komt vooral door de hogere opbrengsten via de extra acceptgirogiften die structurele donateurs deden naast hun vaste bijdrage. Ook plukten we de vruchten van de extra investeringen in de werving van structurele donateurs in 2015. Deze donateurs zorgden onder andere voor bijna €1 miljoen aan vaste inkomsten.

CBF Centraal Bureau Fondsenwerving ANBI Algemeen Nut Beogende Instelling VriendenLoterij

Deze website maakt gebruik van cookies. Wilt u meer informatie over cookies en welke worden opgeslagen? Lees de cookieverklaring. Niet meer tonen.