Menu overslaan

Een les over gehandicapt zijn? Duh… moet dat? In eerste instantie stonden leerlingen niet allemaal meteen te juichen maar uiteindelijk was ons lespakket Handicap in de Les altijd een groot succes. In 2013 introduceerden we dit lespakket op basisscholen. Onze bedoeling was om leerlingen spelenderwijs te leren welke handicaps er zijn en hoe het is om een handicap te hebben. Leerkracht Beppie Jansen heeft het lespakket al in heel veel groepen gebruikt. ‘Na een paar lessen was het enge eraf. Mijn leerlingen zagen dat kinderen met een handicap in de eerste plaats gewone kinderen zijn.’

‘Leerlingen waren niet altijd meteen enthousiast als ik vertelde dat we over handicaps gingen praten’, vertelt Beppie. ‘Ze waren nieuwsgierig, maar hadden eerst ook iets van: Oei. We gaan het dus over enge dingen hebben. Voor mij reden te meer om in de klas aan de slag te gaan met het lespakket. Eerst heb ik het onderwerp dichterbij hun eigen wereld gebracht. Wat moet je thuis en op school aanpassen als jij in een rolstoel komt? Ken jij zélf eigenlijk iemand met een handicap? Zo kwamen de verhalen los.’

Bewondering

‘Daarna gingen we aan de slag met vragenkaartjes. Stel, je bent blind. Kun je dan naar de speeltuin? Worden kinderen met een handicap ook verliefd? Hoe is het om op vakantie te gaan in een rolstoel? Hoewel de leerlingen allerlei creatieve oplossingen bedachten, leek het ze toch ook behoorlijk onhandig, zo’n handicap. Tegelijkertijd kregen ze steeds meer bewondering voor kinderen met een handicap. Met materialen zoals een blinddoek, een voelzakje en een koptelefoon ervoeren ze zelf hoe het is om een beperking te hebben. Langzamerhand gingen ze anders kijken naar het onderwerp. Doof zijn werd minder vreselijk, want je hebt gebarentaal. En braille is toch ook best handig? Na vijf lessen was het enge eraf. De afstand was verdwenen; kinderen met een handicap waren gewone kinderen geworden. Anders zijn maakte geen verschil meer.’

Samen dikke pret

Ook docent Mariëlle Callenbach gebruikte het lespakket Handicap in de les al in heel veel groepen. ‘In het begin is de sfeer vaak een beetje lacherig. Leeftijdsgenoten met een handicap? Dat vinden de kinderen maar raar of zielig. Totdat ze het filmpje over Glenn zien. Glenn is geboren met verkorte spieren. Hij heeft geen armen en kan niet lopen maar dat weerhoudt hem er niet van om muziek te maken, te voetballen en aan breakdance te doen. De kracht die hij uitstraalt, de dingen die hij zonder armen doet… Wauw, zie je de kinderen dan denken. Glenn is gehandicapt, maar hij is helemaal niet raar! Hij is gewoon net als wij! Vanaf dat moment komen de échte verhalen los. Ik ben ervan overtuigd dat ze door deze gesprekken en dankzij de ervaringsmaterialen voorgoed met andere ogen naar mensen met een handicap kijken. Dat bleek wel toen onlangs een van ‘mijn’ klassen terugkwam van schoolreisje. Enthousiast vertelden ze dat ze een groep mensen met een handicap waren tegengekomen. Vroeger zouden ze daar nóóit mee gepraat hebben. Dan hadden ze dat eng gevonden. Nu niet. Ze waren een gesprek begonnen en hadden daarna samen dikke pret gehad. Ze waren zelfs met elkaar in allerlei attracties geweest!’

Het geheim van het succes

Twee jaar na de introductie is ‘Handicap in de les’ nog steeds een groot succes. De lesmodule is intussen bijna 300 keer gedownload en de leskisten zijn aan bijna 80 scholen uitgeleend. ‘Ik wist dat het een goed idee was’, vertelt projectleider Joke Visser. ‘Maar dat het zo’n succes zou worden, had niemand verwacht. Op piekmomenten kwam ik leskisten tekort. Bij voorlichting werkt het blijkbaar toch heel goed als kinderen actief meedenken en zelf dingen ervaren. Misschien is dat het geheim van ons succes! Vanzelfsprekend gaat handicap in de les gewoon verder. We hebben het aantal leskisten uitgebreid van 4 naar 13 kisten. In heel Nederland kunnen basisscholen hier gebruik van maken. Het plan is om de activiteiten ook te gaan aanbieden in de eerste twee klassen van het voortgezet onderwijs.’

Bekijk ook het leuke filmpje hieronder over de aftrap van het lespakket met BN'er Tako Rietveld. Meer weten over het lespakket? www.handicapindeles.nl

Wilt u NSGK steunen om meer mooie projecten als Handicap in de Les mogelijk te maken? Dat kan veilig en snel met een online donatie. 

Lees ook:

  • Verhaal 59

    Een school voor SAM

    Het Raeger Autismecentrum werd in 2011 opgericht, dankzij een samenwerking tussen NSGK en de Triodos Bank. Mahboob Roshandel (50) vertelt wat deze bijzondere plek voor zijn zoon Sam – maar ook voor hemzelf als vader - betekent.

  • Verhaal 42

    Bijzondere broodjes

    In Nederland zitten talloze jongeren thuis. Ze willen best werken – niets liever! – maar komen vanwege hun beperking nergens aan de bak. Een slechte zaak, vindt NSGK.

  • Verhaal 12

    Bijzondere Buren

    Een nieuw thuis creëren voor hun zoon Bert, die het Angelman syndroom heeft. Dat is wat Wilma en Mark van Bommel graag wilden. Samen met andere ouders richtten ze stichting Zelo op.

CBF Centraal Bureau Fondsenwerving ANBI Algemeen Nut Beogende Instelling VriendenLoterij

Deze website maakt gebruik van cookies. Wilt u meer informatie over cookies en welke worden opgeslagen? Lees de cookieverklaring. Niet meer tonen.