Menu overslaan

Van paardenraces in 1952 tot grote sponsorlopen nu. En van Snip en Snap in 1955 tot onze huidige Famous Friends. NSGK kan haar werk al 65 jaar doen dankzij de fantastische steun van mensen die ons een warm hart toedragen. Wat dat betreft is er in al die jaren eigenlijk niets veranderd. Wat wél veranderd is, is de manier waarop wij vertellen over ons werk en inkomsten genereren. Een bloemlezing van leuke weetjes over fondsenwerving door de jaren heen.

Begin jaren 50 verspreidde NSGK de zogenaamde kinderbriefjes (zie afbeelding onder). Hierop waren foto’s te zien van kinderen met een handicap. Met teksten waarbij we ons nu niets meer kunnen voorstellen, werden mensen aangespoord om deze ‘gebrekkige kinderen’ te steunen. Niet iedereen was destijds even blij met onze fondsenwervingstechnieken! Volgens de Sociale Raad zouden de kinderbriefjes te veel op het sentiment inspelen. De heer W. Bakhuys Roozeboom, destijds de voorzitter van NSGK, reageerde vrij laconiek op de kritiek. Hij stelde dat hij niet begreep waarom het sentiment niet mocht worden aangesproken en andere aspecten van de persoonlijkheidsstructuur wel. De actie had weliswaar een ‘sterk commerciële aard’, maar financiële successen van dergelijke acties konden volgens Roozeboom niet ontkend worden.

Bekende Nederlanders

Vandaag de dag heeft NSGK een aantal Famous Friends. Dat zijn bekende Nederlanders die zich inzetten voor NSGK. Ze hebben allemaal zelf een handicap of een kind of familielid met een handicap. Het idee om bekende Nederlanders in te zetten bij fondsenwerving is niet nieuw. Al in 1952 lanceerde NSGK de ‘sportpostzegelactie’. Met foto’s van sporthelden als Fannie Blankers-Koen op postzegelformaat werd geld opgehaald. En in 1955 organiseerde het bekende, komische duo en Snip en Snap vanuit een Hilversum een uitzending ten bate van NSGK.

Media

Vanaf het begin kreeg NSGK steun van diverse media bij de fondsenwerving. Zo organiseerde de krant ‘Het vrije volk’ in 1952 paardenraces ten bate van NSGK. Dat leverde 3800 gulden op. Een heel bedrag in die tijd! Een andere opmerkelijke (en buitengewoon lucratieve!) media-actie was de Telegraaf-puzzelcompetitie. Deze puzzelactie werd telkens gekoppeld aan een goed doel. Begin jaren ’70 was NSGK aan de beurt. Althans… de pret ging nog bijna niet door. De Telegraaf wilde voorafgaand aan de actie een artikel in de krant wijden aan het werk van NSGK. Zo konden lezers zien wat hun hulp zou betekenen. De bedoeling was om een aantal kinderen van de Mytylschool in Utrecht te interviewen. Maar: dat plan viel niet in goede aarde bij het bestuur van de Mytylschool. Zij waren bang dat in het artikel ‘onjuistheden’ zouden staan. Na veel heen-en-weer gepraat kreeg De Telegraaf uiteindelijk toch toestemming om het artikel - met foto’s - te plaatsen. En dat was maar goed ook. De puzzelactie leverde bijna 2 miljoen gulden op!

Bedrijven

Samen met bedrijven heeft NSGK de afgelopen 65 jaar heel wat acties op touw gezet. Begin jaren 50 lanceerden we bijvoorbeeld samen met een aantal bedrijven de zogenaamde filmstrips. Dat waren een soort projectieplaatjes waarvan NSGK het alleen-verkooprecht had. Deelnemende bedrijven voegden de filmstrips toe aan hun producten. Met behulp van een filmkijker kon je de filmstrips bekijken. Een ander voorbeeld uit de jaren 50: de actie ‘Reuze Trap’, wat inhield dat producten zoals zeep en chocolade huis aan huis werden verkocht. Een deel van de opbrengst ging naar NSGK. Deze actie was enorm succesvol en heeft doorgelopen tot begin jaren 70! Het einde van de Reuze Trap-actie betekende het begin van een nieuwe NSGK-traditie: de verkoop van wenskaarten. Deze traditie zou nog langer standhouden dan de Reuze Trap. In 1973 leverde de actie ruim 8000 gulden op. In 1990 werd hiermee ruim 184.000 gulden opgehaald!

Particuliere initiatieven

Naast aandacht in de media en van bedrijven heeft NSGK ook altijd veel steun ontvangen van particulieren. In onze geschiedenis heeft dat talloze ontroerende verhalen en heel veel geld opgeleverd! Maar… eerlijk is eerlijk. Het gaat niet áltijd goed. Zo organiseerde klaverjasvereniging ‘De Eik’ in de jaren 50 in Amsterdam een klaverjastoernooi dat een aantal dagen duurde. De opbrengst zou volledig naar NSGK gaan. Helaas. Uiteindelijk bleek dat de penningmeester er met de poet vandoor was gegaan. Gelukkig vormt deze stokoude, sappige anekdote een grote uitzondering. Al 65 jaar bedenken mensen ludieke ideeën en ontwikkelen ze liefdevolle initiatieven om geld in te zamelen voor NSGK. Hartverwarmend!

Website bottom

Lees ook:

  • Verhaal 25

    DJ Luke

    'Ik ben geboren zonder onderarmen en - benen. Boeien!' Met die instelling won de toen 11-jarige Luke in 2012 de Cappies Award, een talentenjacht voor kinderen met een beperking.

  • Verhaal 16

    Rennen voor Twee

    In het nieuwe tv-programma Rennen voor Twee stomen 8 helden, met én zonder handicap, zich in 6 maanden klaar voor de grootste sportieve uitdaging van hun leven: de Olympische Triathlon.

  • Verhaal 13

    Tooske Ragas: ‘Mijn broer is anders. So what?’

    BN’er Tooske Ragas groeide op met twee oudere broers. Een van hen, Jan-Pieter, heeft het syndroom van Down.

CBF Centraal Bureau Fondsenwerving ANBI Algemeen Nut Beogende Instelling VriendenLoterij

Deze website maakt gebruik van cookies. Wilt u meer informatie over cookies en welke worden opgeslagen? Lees de cookieverklaring. Niet meer tonen.