Menu overslaan

‘Mijn zoon Thimo (9) gaat naar de dagbesteding. Omdat hij niet kan praten, kon hij me nooit vertellen wat hij daar allemaal meemaakte. Dat kan nu wel! Als hij thuiskomt, laat hij me met behulp van foto’s en filmpjes zien hoe zijn dag was!’, vertelt Wendy Dries (39). Ze maakt sinds kort gebruik van het Ik Boekje. Dit innovatieve idee werd ontwikkeld door ‘ons’ Technologiefonds in samenwerking met Pameijer en is bekroond met eervolle nominaties en prijzen.

Het idee achter het Ik Boekje is eigenlijk heel simpel. Het is een ‘schriftje’ waarin ouders en begeleiders informatie uitwisselen over een kind, maar dan in de vorm van een app. En zo’n digitaal schriftje biedt uiteraard veel meer mogelijkheden dan de papieren versie: je kunt er ook geluiden, foto’s en filmpjes in zetten. Dat komt vooral goed van pas bij kinderen die niet kunnen praten of zelf moeilijk kunnen aangeven wat ze voelen. In het gezin van Wendy Dries en Marcel de Groot betekende het Ik Boekje dan ook een grote verandering. ‘Onze zoon Thimo heeft naast het syndroom van Down ook een hersenafwijking’, vertelt Wendy. ‘Daardoor loopt hij ten opzichte van andere kinderen met Down verder achter. Hij zit nu op een ontwikkeling van een kind van ongeveer 18 maanden. Tegenwoordig zegt hij een paar woordjes, maar praten kun je het niet noemen. Hij kan dus niet aangeven hoe hij zich voelt en wat hij wil. Dat maakt hem, vooral buitenshuis, best kwetsbaar.’

Met zo'n Ik Boekje hebben ze met een druk op de knop een compleet dossier van mijn kind. Ik zou voor geen goud meer terug willen naar de geschreven versie.

Hoe communiceerde jij voorheen met zijn begeleiders op de dagbesteding?

‘Via een mapje. Ik ben een type dat graag veel informatie deelt, dus reken maar dat ik de afgelopen jaren heel wat blaadjes volgeschreven hebt. De leidsters hielden mij ook goed op de hoogte, maar toch. Een echt beeld van wat je kind nu eigenlijk allemaal meemaakt op een dag, heb je niet. Die behoefte heb ik wel en dat zie ik ook bij andere ouders. Wij brengen Thimo ’s ochtends weg dus wij spraken de leiding nog weleens, maar veel kinderen komen en gaan met de taxi. Die ouders hebben dus niet dagelijks het persoonlijke contact dat er wel is als je kind naar de basisschool gaat.’

Hoe wissel je nu informatie uit?

‘Via het Ik Boekje. Dat kun je nog het beste omschrijven als een uitgebreid dossier. Je kunt er medische en persoonlijke informatie in zetten maar ook de kenmerken van je kind. Wat moet je doen als hij boos is of verdrietig? Daarbij kun je ook gebruik maken van geluiden. Je kunt bijvoorbeeld een de stem van de moeder in het boekje zetten of een ander geluid waar het kind rustig van wordt. Naast informatie kun je de dagelijkse issues met elkaar uitwisselen met behulp van foto’s en filmpjes. Ook daarbij biedt het Ik Boekje een extra dimensie. Ik bedoel: je kunt elkaar wel dingen vertellen, maar het is toch anders om het te zien. Dat kan soms ook voor verrassingen zorgen.’

Vertel…

‘Thuis drinkt Thimo niet uit een beker. Als ik hem een beker geef, gaat die geheid om. Op het filmpje van de dagbesteding zag ik met eigen ogen dat hij daar wél uit een beker drinkt!’

Wat vindt Thimo zelf van het Ik boekje?

‘Super! Als hij thuiskomt, gaan we tegenwoordig eerst samen met Ipad op de bank zitten. Dan vertelt hij ons of zijn broers Mariano en Christian met behulp van foto’s en filmpjes wat hij overdag gedaan heeft. Net als andere kinderen. Dat vindt hij echt geweldig en ik ook natuurlijk! Andersom zetten wij ook filmpje van thuis in zijn Ik Boekje. Die kan hij op de dagbesteding laten zien. Laatst zat hij met zijn broers in een zwembad. Daar hebben we een heel vrolijk filmpje van in zijn Ik Boekje gezet. Thimo kan daar geen genoeg van krijgen; hij wil het filmpje telkens opnieuw zien.’

Niets dan lof dus, over het Ik Boekje…

‘Inderdaad. Zeker omdat er tegenwoordig bij de dagbesteding toch best vaak invallers werken. Met zo’n Ik Boekje hebben ze met een druk op de knop een compleet dossier van mijn kind. Ik zou voor geen goud meer terug willen naar de geschreven versie. Dat is niet meer van deze tijd.’

Ik-boekje
Je kunt het Ik Boekje downloaden in de Apple Appstore. Meer informatie: www.ikboekje.nl
Het Ik Boekje ontving de aanmoedigingsprijs van VNG bij de uitreiking van de Gehandicaptenzorgprijs en was genomineerd voor de Health app award 2015. Onlangs heeft het Ik Boekje ook de eervolle Jenneke van Veen Verbeterprijs ontvangen.  

Meer innovatieve ideeën van ons Technologiefonds

Het Ik Boekje is een project van Het Technologiefonds, dat in 2011 door NSGK werd opgericht. In dit fonds brengen NSGK, Pameijer, Siza en RMC Groot Klimmendaal geld in dat gebruikt wordt voor technologische innovaties die het welzijn vergroten van kinderen en jongeren met een handicap. Uit dit Technologiefonds is inmiddels een aantal verrassende ideeën ontwikkeld. Sommige producten werden zelfs meermalen bekroond met eervolle nominaties en prijzen! Naast het Ik Boekje ontwikkelde Het Technologiefonds onder meer de volgende ideeën.

GoOV

GoOV is een app op de smartphone die jongeren met een verstandelijke beperking helpt om zelfstandig te reizen. Voor vertrek kiest de jongere op zijn smartphone een (voorgeprogrammeerde) reis. Vervolgens geeft zijn telefoon stap voor stap aan wat hem te wachten staat en waar hij heen moet. Via GPS wordt bijgehouden waar de jongere zich bevindt en wat de actuele reisinformatie is. Met een druk op de knop kan hij contact maken met zijn begeleider. Lees ook verhaal 9 over de GoOV of kijk op www.go-ov.nl

In 2015 won GoOV twee prijzen. De Jan van der Kruis innovatieprijs en de Vodafone Mobiles for Good Challenge: een jaarlijkse wedstrijd voor innovatieve ideeën om sociale problemen aan te pakken met mobiele toepassingen.

Nebulawand

Nebulawand

In 2013 werd in RMC Groot Klimmendaal in Arnhem de Nebula Wand in gebruik genomen. Deze wand bestaat uit een levensgroot touchscreen van ledlampjes met beeld en geluid. De bijbehorende educatieve software zorgt voor een uitdagend spel- en beweegprogramma dat je zowel alleen als met meerdere kinderen kunt doen. De interactieve lichtmuur ondersteunt de bewegingstherapie en biedt kinderen met en zonder handicap veel speelplezier. 

Het EmotieMeetsysteem (EMS)

Bij het bieden van goede zorg kan technologie helpen. Het EMS signaleert stemmingswisselingen bij mensen met een ernstige verstandelijke beperking. Daardoor kunnen verzorgers bij naderende onrust of agressie tijdig ingrijpen en escalatie voorkomen. Het EMS bestaat uit geavanceerde sensorsystemen, die bijvoorbeeld stemgeluid meten. Aan de hand van meerdere metingen maakt het systeem een rapport over de emotionele status. Indien kunnen verzorgers, bijvoorbeeld door muziek op te zetten, de onrust tijdig wegnemen.

In 2012 is het EmotieMeetSysteem genomineerd voor de Support Innovatieprijs.

Wellness Douche

Douchen is meer dan zorgen dat je schoon wordt. Het is ook een manier om even lekker te ontspannen en tot jezelf te komen. Als je een lichamelijke handicap hebt is dat vaak niet mogelijk. Je bent - tot onder de douche aan toe - afhankelijk van je verzorgers. Met een Wellnessdouche kun je de douchestoel optimaal afstemmen op de douche. Hierdoor kun je ook met een lichamelijk handicap zelfstandig genieten van een momentje voor jezelf en de dag van je afspoelen. 

Beter Samen.

Lees ook:

  • Verhaal 11

    'Dankzij mijn handicap, doe ik de vetste dingen'

    In 2010 deed de 12-jarige Chris Vos als snowboarder mee aan 'onze' talentenshow Cappies Award. Dat bleek het begin te zijn van een indrukwekkende carrière.

  • Verhaal 56

    Toptijd met Wigwam

    Vakantie! Veel gezinnen kijken er het hele jaar naar uit. Maar als je kind een handicap heeft is het vaak juist extra vermoeiend. Een van de belangrijkste projecten uit onze geschiedenis zijn dan ook de NSGK Wigwamvakanties.

  • Verhaal 21

    Stil Verzet

    Jan Troost bracht zijn jeugd door in een internaat, volledig afgesneden van de buitenwereld. Hardvochtig? Misschien. Maar vaak gebeurde zo’n uithuisplaatsing wel met de beste bedoelingen.

CBF Centraal Bureau Fondsenwerving ANBI Algemeen Nut Beogende Instelling VriendenLoterij

Deze website maakt gebruik van cookies. Wilt u meer informatie over cookies en welke worden opgeslagen? Lees de cookieverklaring. Niet meer tonen.