Menu overslaan

Spelenderwijs leren

Spelenderwijs leren, dat willen we allemaal. Serious gaming bewijst dat een computerspelletje daar heel geschikt voor kan zijn. Met steun van NSGK ontwikkelde Kentalis de virtuele leeromgeving Braingame Brian, waarmee kinderen met een autismestoornis op een leuke, uitdagende manier kunnen leren.  

Veel kinderen met een taalontwikkelings- of autismestoornis vinden het moeilijk om te begrijpen waarom iemand boos of blij, verdrietig of bang is. Hierdoor kunnen ze vaak niet op een manier reageren die op dat moment passend is. Ook vinden ze het vaak lastig om zich voor te stellen wat een ander op dat moment denkt of voelt. Wat ze wel heel goed kunnen en ook leuk vinden, is het spelen van computerspellen. Om die reden startte zorg- en onderwijsinstituut Kentalis het project AUTCOME (Autisme Communicatie Computer en Empowerment), met als doel een serious game te ontwikkelen voor kinderen me autisme. Op 22 mei jl. werd het resultaat van het project gepresenteerd: Braingame Brian. 

Leerlingen van de Kentalis Terwindtschool in Groesbeek mochten voor het eerst echt spelen met Braingame Brian. Brian is een jongetje dat samen met zijn robotvriendje Ed allerlei fantastische uitvindingen doet. Als Brian mensen tegenkomt die verdrietig of boos zijn omdat iets niet lukt, verzint hij een oplossing waardoor ze weer blij en vrolijk worden. Alleen snapt de robot niets van gevoelens. Wanneer de kinderen hun oefeningen goed maken, leert Ed ook steeds beter begrijpen wat emoties zijn en hoe je die kunt herkennen.

Klik hier een korte video impressie van Braingame Brian

 

CBF Centraal Bureau Fondsenwerving ANBI Algemeen Nut Beogende Instelling VriendenLoterij

Deze website maakt gebruik van cookies. Wilt u meer informatie over cookies en welke worden opgeslagen? Lees de cookieverklaring. Niet meer tonen.